The Sims 2: Univerzita
The Sims 2: Univerzita
Vůbec
nepochybuji o tom, že jste všichni dobře zaznamenali vypuštění prvního
datadisku k nové řadě série The Sims.
Tento přídavek, jehož podtitul zcela jasně říká, o čem to tentokrát
je, byl na našich stránkách zmíněn mnohokrát
a teď je jisté, že ne nadarmo. Co vám budu povídat, patříte-li mezi
skalní příznivce těchto her a vlastníte-li již základní The Sims ,
Univerzita by ve vaší sbírce určitě neměla chybět. Už podle mých poznatků,
které se vám nyní pokusím zprostředkovat v této detailní recenzi.
• Hurá na univerzitu
S datadiskem Univerzita se před vámi rozprostře celá spousta nových
možností, o novinkách ve stavebním módu a v módu nakupování ani nemluvě.
První věc, která vás po nainstalování a spuštění hry praští do očí,
je okénko upozorňující na to, že nyní můžete k danému sousedství přidělit
univerzitu, kterou bude všechna mládež z oblasti v případě zájmu navštěvovat.
Předpřipraveny jsou tři, pro každé základní sousedství jedna. Samozřejmě
ale nechybí možnost vytváření dalších, tak jako si můžete navrhnout
i vlastní sousedství.
Poté, co provedete výběr, máte více možností, jak pokračovat ve hře
(anebo začít). Přemůže-li vás zvědavost, tak jako mě, nejspíš se hned
rozhodnete pro navštívení vysoké školy. Ta je přístupná přes tlačítko
v levém horním rohu obrazovky, kde se lze přepnout i do hlavního menu,
případně pak vrátit do sousedství. To, co následuje, vám bude více
než povědomé. Před vámi se objeví v podstatě něco podobného, jako
v sousedství. Je to univerzitní městečko se spoustou budov, z nichž
některé tvoří koleje (různé velikosti a s různou kapacitou), apartmány
či domky k pronajmutí. Nechybí ale ani nejrůznější centra zábavy,
oddechu, sportu a vzdělávání.
• Spojování domácností
Ještě jednu možnost ale vysoká škola skýtá, a to možnost přestěhovat sem děti adekvátního věku ze sousedství, aniž byste to museli zařizovat přímo z jejich rodin. Tady je třeba upozornit na jednu z mnoha novinek, která se týká potažmo i původní hry (v sousedství). Univerzita vám totiž nově umožní různě pospojovávat domácnosti, které čítají méně než osm členů. Slovem "domácnost" se zde myslí rodiny, jednotlivci, spolubydlící.
V souvislosti s výše uvedenou funkcí přestěhovat simíky na školu to například znamená, že můžete z až osmi dětí z různých rodin vytvořit jednu domácnost, přičemž se tak tyto mj. podělí o náklady na bydlení. To může být výhodné při pořizování samostatného bydlení, které je finančně náročnější než koleje. Spojení domácnosti ale využijete i při návratu do sousedství, kdy se můžete rozhodnout, zda simíka (ať už školu dokončil či nikoliv) vrátíte zpět do jeho rodiny, nastěhujete k někomu jinému, anebo mu najdete samostatné bydlení.
• Bydlení
Variant ubytování na škole je více. Kolej je nejspíš nejlevnější a v jistém smyslu i nejsnazší, neboť zde bývá k dispozici jídelna s obsluhou, takže se nemusíte starat o vaření. Pořád se tu navíc něco děje. Specifikum pobytu na koleji spočívá v tom, že máte přehled o všech místnostech a prostorech, které patří vámi ovládaným simíkům, anebo jsou veřejné, zatímco pokoje ostatních studentů jsou pro vás skryté, dokud vás některý z kamarádů nepozve po zaklepání dovnitř. Vy si ten svůj kutloch zaberete nejlépe hned po příjezdu na kolej (označen bude vaší fotografií). Lze jej i zamknout, aby vás třeba nikdo nerušil, když se snažíte vyspat na zkoušku. Mimochodem, tyto budovy nelze přestavovat ve stavebním módu. Ani je nemůžete vytvořit úplně od základů.
Kdykoliv vás ovšem přestane život na vaší koleji bavit, můžete se přestěhovat jinam, a to na jinou kolej, do soukromého domu či do Řeckého domu. Bydlení v soukromí však vyžaduje naditou peněženku, případně dost dobrých, nejlépe movitých přátel. Přestěhování se do Řeckého domu také není nic jednoduchého. Jde o spolky (chlapecké či dívčí), které mezi sebe nepustí jen tak každého. Povolení je třeba si vyžádat (můžete tam zavolat, anebo se zeptat některého jeho člena, pokud ho znáte) a následně osazenstvo přesvědčit, že s vámi to rozhodně vyhraje.
Řecký dům můžete mimochodem založit i sami, pokud bydlíte se svou partou v nějakém domku a zažádáte o zvláštní výsady. Každá univerzita má mimoto ještě nějaký tajný spolek. Je tak tajný, že na mapě ho nenajdete a dostat se do něj můžete jen, znáte-li ty správné lidi. Podobných překvapení ale naleznete v Univerzitě více.
• Předpoklady je buď třeba mít, anebo tvrdě dřít
Tím jsme ale mírně předběhli. Vraťme se tedy na začátek, k vytvoření nového studenta. Takovéto zahájení hry má jednu malou nevýhodu. Vámi vytvořená postavička si neprošla předchozími stádii vývoje a nemá tudíž ani rozvinuté žádné schopnosti. Možná si řeknete, no a? Jenže, ony jsou takové schopnosti potřeba ke studiu a jeho zdárnému dokončení. Je to velmi podobný systém jako u zaměstnání - každého dalšího povýšení můžete dosáhnout jen, když splníte určené podmínky.
U studia je k dispozici navíc ještě jeden ukazatel (prospěch), který se vyplňuje podle toho, jestli jste dosáhli kýžených schopností a zda máte napsanou semestrální práci, jak hodně jste pracovali na úkolech či navštěvovali přednášky. Ty trvají 2 až 3 hodiny, ale nejsou vyloženě povinné, jenže jejich návštěva bývá součástí simíkových přání a je to výhodné i z hlediska naplnění onoho ukazatele.
Prospěch se dá také zlepšit prováděním výzkumu (nejlépe kolektivního - přizvete kolik chcete simíků). Lze se také nechat doučovat od nějakého profesora, se kterým se seznámíte během přednášek. Pro postup do dalšího ročníku stačí, aby byl naplněn do poloviny, ale čím horší prospěch, tím méně získáte na konci každého semestru peněz ze stipendia. Výsledky ve škole může ovlivnit i nálada.
Není tedy od věci vypiplat si simíka "budoucího studenta" už od kolíbky v nějaké rodince a věnovat se jeho zdárnému rozvoji až do fáze teenagera. Jakmile se totiž simík promění v teenagera, můžete ho vyslat na univerzitu. A to kdykoliv během tohoto životního stádia. Když ho přihlásíte hned po proměně, studentská fáze nahradí zcela fázi pubertální (přestěhování na školu je doprovázeno pěkným filmečkem, v jehož rámci se puberťák promění v mladého dospělého) a simík bude muset věci jako první polibek, prožít až na univerzitě. To je ovšem detail.
V každém případě bude mít takový simík oproti nově vytvořenému určitý "náskok", což znamená, že pak můžete více času věnovat zábavnějším věcem, než je učení. Kromě toho má takový už odmalička cepovaný simík větší šanci na získání jednoho nebo více zvláštních stipendií, která zajišťují v případě výborného prospěchu pravidelný a ne malý přísun peněz. Nicméně, s pílí (trénování různých činností, brigády) a odříkáním (méně zábavy) ale můžete vše s přehledem dohnat i s novou "neposkvrněnou" postavičkou.
Finance na přilepšenou lze v průběhu studia získávat různými způsoby. Buď se ujmete brigády v jídelně, doučujete ostatní simíky za peníze, prodávate kávu v kavárně, pořídite si stromek, na kterém rostou simoleony, stanete se příležitostným bavičem ve freestylu či hudebníkem na volné noze. U poslední možnosti by bylo dobré říci, že kromě tradičního piana, si mohou simíci v Univerzitě zahrát třeba i na bicí, basovou kytaru nebo el. kytaru. Když se sejde více talentovaných simíků, kteří vytvoří kapelu, dá se to i poslouchat. Freestyle a hudební nástroje navíc simíkům přinášejí zábavu.
• Chcete se uplatnit v zábavním průmyslu? Zvolte herectví...
Ale zpět ke studiu. Po příchodu na školu je třeba také zvolit hlavní obor. Nabídka je široká - celkem jich je 11 (psychologie, literatura, matematika, fyzika, herectví, politologie, ekonomie, filosofie, výtvarné umění, biologie a dějepis) a každý slibuje budoucí význačnější uplatnění v některé konkrétní kariéře (a dvou odvozených, ale s menšími výsadami). Nahlásit ho můžete prostřednictvím počítače, který pro vás bude nezbytný i pro napsání semestrálky.
Obory se dají během studia i vícekrát změnit. Každý je postaven na sadě nějakých schopností, které bude třeba rozvíjet (pokud ještě rozvinuty nejsou). Navíc, v určité fázi studia dostanete rovněž možnost změnit původní aspiraci simíka, kterou jinak určujete při jeho vytvoření. Ostatně pobyt na vysoké škole už nejednoho změnil k nepoznání...
Studium je v ideálním případě "čtyřleté", složené z osmi semestrů. V méně ideálním případě si můžete na škole pobýt déle, anebo také velmi krátce, to záleží na tom, kolik budete věnovat pozornosti učivu, jak poctivě budete navštěvovat přednášky a hlavně, jestli se neopomenete zúčastnit závěrečné zkoušky (na konci každého semestru čeká jedna). Jedna promeškaná zkouška se rovná podmínečnému vyloučení, dvě promeškané zkoušky za sebou znamenají úplné vyloučení a předčasné zařazení simíka do života nezaměstnaných dospělých bez vyhlídky na výrazně lepší finanční ohodnocení.
Seknout se studiem ale můžete kdykoliv v průběhu i sami a přestěhovat se zpět do sousedství. Když však vydržíte až do konce, dočkáte se odměny v podobě diplomu (ten si doma vyvěsíte), možnosti uspořádat absolventský večírek (po jeho skončení opustíte školu, jinak máte stanovenou lhůtu pro opuštění univerzity) a vyhlídky na lepší život, resp. vyšší výdělky. Peníze, které jste získali ze stipendií nebo příležitostně vydělali, vám zůstanou a mohou být dost dobrým startem do vašeho nového života.
• Zábava
Než se ale pustíte do práce, zastavme se na chvíli u radovánek studentského života. Univerzita má pro vás připraven pořádný balík nových předmětů a akcí, s nimiž si užijete spoustu zábavy. Náladu si tedy můžete pozvednout nejen všemi známými prostředky z dřívějška (sledování televize, tančení u sterea, apod.), ale také běháním "na Adama" (případně "na Evu") či již zmíněným hraním na různé nástroje. Radost přináší dokonce i posilování (hra nyní nabízí několik nových posilovacích strojů), různé skupinové interakce jako čutaná, hraní kulečníku (lze i o peníze), večírky se zapálením vatry či popíjením ovocného džusu ze sudu, hraní na herních automatech (ten pro změnu peníze žere) atd.
Můžete samozřejmě vyrazit i do šumu, pozvat s sebou kamaráda a užít si klidu v univerzitní kavárně, nakoupit ve zdejších obchůdcích, jít si zasportovat, zajít do klubu, apod. Je však nutné neustále sledovat čas, abyste neprošvihli přednášky nebo zkoušku.
Společenský život je tedy díky Univerzitě o mnoho bohatší. Setkáte se s různými novými postavičkami (profesoři, obsluha jídelny, roztleskávačky, aj.). Je zde celá řada nových možností při interakci. Vaše postavičky navíc získávají s rozrůstajícím se počtem známých a přátel i určitý vliv, který je třeba upevňovat a lze jej využít k nabádání k různým lotrovinám i jiným akcím.
Dostatečně vlivný simík může jiné přimět k tomu, aby uklidili, uvařili, ale také aby se s někým poprali, aby spustili hasící zařízení (další nový předmět), aby si z někoho udělali legraci (za využití bzučáku v ruce, pšouknutí, balónku naplněného vodou), aby někoho ocenili a mnoho dalšího. Novinkou jsou také tzv. sportovní večírky. Takové párty na škole jsou však omezeny co do počtu hostů. Musejí vám stačit maximálně dva.
• Další novinky a celoživotní přání
Další významnou vlastností datadisku jsou celoživotní přání, která nyní každý simík má. Když se vám podaří takové celoživotní přání naplnit, dosáhnete trvalé platinové úrovně aspirace, takže už nebudete muset kontrolovat její hladinu při využívání různých speciálních předmětů. Toto přání je každému simíkovi přiděleno náhodně při výběru aspirace a právě na tomto výběru i závisí, o co půjde. Simík s aspirací po romanci může například toužit po milostném vztahu s 25 osobami najednou, snem simíka s aspirací po kariéře může být dosažení nejvyšší příčky v některém pracovním oboru, apod.
V průběhu hry o něco rozšíří počet políček znázorňujících přání a obavy. Kromě toho také později dostanete možnost uzamknout u jednoho i u druhého dvě z nich. Některé přání a obavy mají dopad nejen na ukazatel aspirace, ale také na ukazatel vlivu. Opomenout nesmím ani možnost zakoupení mobilního telefonu, který pak každý simík nosí neustále u sebe, takže může být kdykoliv v kontaktu s kýmkoliv (ve škole dokonce s kterýmkoliv studentem nebo studentkou, aniž by je osobně znal, a to díky školnímu adresáři). Telefonovat lze i s přáteli z domova či rodiči (ano, hlavně rodiče neustále kontrolují vaše aktivity a prozvánějí telefon). Speciální stojan, ve kterém lze mobil najít, nabízí vedle toho i MP3 přehrávač či nějaký handheld.
• Práce
Datadisk vám také otevře cestu k několika novým profesním oblastem. Jsou čtyři: paranormální jevy, zábavní průmysl, umělec a přírodní vědec. Samozřejmě s nimi byla hra obohacena i o čtyři nové předměty, jež lze získat coby odměnu za pracovní úspěchy. S nimi si také můžete hodně užít. Zejména s Adélou Simožravou, což je dosti rafinovaná masožravá rostlina na obrázku níže. Vypadá jako kytka křížená se stračenou a když ji pravidelně krmíte, je v podstatě neškodná. Jakmile však dostane hlad, nastraží na kolemjdoucí pastičku v podobě dortíčku a každý, kdo po něm natáhne ruku, skončí v jejích útrobách. Má to ale pro vás jednu výhodu, a to takovou, že z takového simíka Adéla vytvoří životodárný nápoj, po jehož vypití omládnete. Po každém sežraném simíkovi ale zůstane náhrobek a rozhodně můžete počítat s tím, že vás jejich duchové nenechají na pokoji.
Další předměty-odměny jsou neméně zajímavé. Jsou to historický fotoaparát Lumina Pro, automatický kosmetický chirurg doktora Vu a Oživonomitron (s jeho pomocí můžete navrátit mrtvého simíka mezi živé, anebo neživé, podle toho, kolik dáte na jeho záchranu smrťákovi simoleonů; zdá se ale, že simíků sežraných Adélou se to netýká). Každý z těchto nových předmětů stojí rozhodně za vyzkoušení!
• Technické potíže
S instalací Univerzity nebyly žádné problémy. Datadisk se neinstaluje přes původní hru (i když ji k nainstalování vyžaduje) a není s ní ani kompatibilní, takže uložené hry z Univerzity vám v původní hře hrát nepůjdou. Co se týče stability, musím bohužel zkonstatovat, že zde určité potíže jsou. Několikrát mi hra v průběhu hraní nehorázně zhroutila.
Co se týče grafiky, opět je na co se koukat. Nové animace jsou stejně skvělé a zábavné jako dřív. Nějaké chyby však lze pozorovat i v této oblasti. Někdy se objekty prolínají, postavičky sebou čas od času procházejí, apod. K žádné fatální chybě ale během mého hraní nedošlo, i když někteří hráči ve fórech si na některé sem tam postěžují. Pokud jde o audio, budete překvapeni, co vás čeká při použití nových hudebních nástrojů.