The Sims 2
|
The Sims 2
Už
je to skoro pět let, co se objevil vůbec první titul série The Sims. Asi málokoho by v té době napadlo, že půjde o nejprodávanější
hru všech dob. Příznivci stříleček a další spíše akčně založení lidé
(nejen v hrách, ale i v životě) mohou asi jen stěží pochopit, jak
je možné, že něco takového, co se vydává za simulaci života, může
trhat rekordy v prodejnosti, a že se najde tolik lidí, co raději tráví
čas vymýšlením osudů svých virtuálních svěřenců, než aby šli někam
do šumu a užívali si doopravdy. Asi právě proto pro ně bude ještě
mnohem nepochopitelnější, že se dá vyrobit něco - třeba The Sims 2,
co může úplně s přehledem přebít slávu celé předchozí série. Alespoň
já o kvalitě druhého pokračování slavného projektu od vývojářů z Maxisu
nepochybuji. Už ne.
O The Sims 2 jsme toho na stránkách Tiscali Games napsali skutečně mnoho a proto se vás pokusím nezatěžovat informacemi, které
již znáte. Naopak se vám budu snažit hru přiblížit z pohledu hráče,
ne jen zprostředkovatele oficiálních tiskových zpráv. Něco z toho,
co jste o této hře už slyšeli, vám asi potvrdím, jiné věci vám po
dvoutýdenním hraní v nejpodrobnější české recenzi vyvrátím.
• Instalace a lokalizace
Kromě toho, že je hra The Sims 2 nová po grafické stránce, je také
lokalizována, čímž si u nás dle mého názoru zajistí ještě mnohem lepší
prodejnost. Zvlášť když je čeština jedním z několika dalších jazyků,
které je možné nainstalovat, takže vy, co dáváte přednost anglickému
originálu, si hru můžete dát klidně v angličtině. Jinak čeština se
samozřejmě týká pouze textů, Simáci mají totiž svůj vlastní zvláštní
jazyk "Simlish", který překladu nepotřebuje. Mimochodem, Simlish v
The Sims 2 se trochu od toho z předchozí hry liší, ale ne moc.
• Začínáme hrát
Po spuštění hry vás tradičně přivítá logo společností Electronic Arts a Maxis. Pak následuje vtipný a velice pěkně zpracovaný filmeček, který tak nějak v kostce shrnuje to, co vás může během hraní také potkat. The Sims 2 je v mnohém svému předchůdci podobná a přesto tak jiná... Pro hráče, kteří mají původní sérii za sebou, nebude v žádném případě činit žádné potíže proniknout do jejího ovládání. Ani noví hráči určitě nebudou dlouho tápat. I tak, pokud si nebudete jisti, můžete využít tutoriál, který je rozdělen do dvou fází - pro začátečníky (vysvětlení všech zákonitostí nováčkům) a pokročilé (nastínění nových prvků). Tutoriál je dobře srozumitelný a nijak zdlouhavý.
• Nové uspořádání herního světa
První věc, která vás praští do očí, je nové uspořádání herního světa. Figurují zde opět sousedství, ale jsou pojata trochu jinak než dříve. Hra disponuje třemi rozdílnými hotovými - Krasohlídkov, Podivín a Veronov, s připravenými příběhy a rodinami, jichž se můžete klidně okamžitě ujmout a začít vést jejich životy buď nastoleným směrem, anebo úplně jinak. V jednom z těchto sousedství vám budou příjmení rodin zcela určitě trochu povědomá (resp. měla by být). Další lokace si můžete se vším všudy vytvořit. K dispozici je množství různých šablon nastolujících alespoň základní ráz krajiny, ale i to se dá upravit, stejně jako můžete pozměnit ta stávající městečka. Jejich osud je od chvíle nainstalování hry plně ve vašich rukou. Kromě toho je zde prý možné využít i map ze SimCity4, ale to vyzkoušené nemám.
Až když si vyberete, do kterého sousedství, se tentokrát vydáte, otevře se před vámi městečko jako na dlani. Je velmi živé, po ulicích jezdí autíčka, po obleze plují mraky, po řece zas lodě, sem tam proletí hejno ptactva, objeví se barevná duha... Zkrátka radost pohledět. Každopádně ale získáte naprostý přehled o uspořádání lokality, které domy jsou obydlené i s podrobnostmi o jejich obyvatelích, které domy jsou volné a na prodej, k mání jsou i stavební parcely (případně je sami vytvoříte, na výběr jsou různé velikosti).
Pak jsou zde ještě tzv. "obecní pozemky", což jsou místa, kde mohou Simáci trávit svůj volný čas, kam chodí nakupovat, bavit se, apod. Tyto obecní pozemky jsou něco jako dříve "Downtown", akorát že se nenacházejí mimo základní mapu, ale přímo v ní. Už při pohledu na městečko můžete uplatnit skvělé možnosti 3D kamery a libovolně si vše zblízka či zdálky prohlédnout a natáčet.
• Tvorba rodinky
Hotová sousedství tedy už jsou obydlená určitými obyvateli s daným příběhem. Buď se tedy můžete pustit do hraní přímo s nimi, anebo vybudovat svou vlastní rodinku. Nástroj, který toto umožňuje, je velmi odlišný od toho v prvních The Sims, ale nepochybuji o tom, že velmi rychle pochopíte, co jak funguje. Garantuji, že pokud jste hračičky a neodbudete to pouze stisknutím volby náhodného vygenerování, strávíte s vytvářením rodiny určitě několik hodin, ani nebudete vědět jak. Možností je totiž skutečně nekonečně mnoho.
Základní princip je ale jasný - určíte jméno, pohlaví, barvu pleti, robustnost postavy, ale také generační zařazení - kojenec, batole, dítě, teenager, dospělý a stařec. Pak už se můžete doslova vyřádit na vzhledu. Upravovat lze postupně veškeré rysy tváře, přičemž vždy máte okamžitý přehled o výsledném efektu. Nejste omezeni pouze na výběr nějakých základních stylů (očí, nosu, brady, obočí, úst, uší, atd.), k dispozici jsou "tažítka", s jejichž pomocí upravujete každičkou drobnost, jako jsou velikost, šířka, posazení, sklon, prohnutí a mnoho dalšího. Výsledek může být dosti bizarní. Zelené mužíčky zde však vytvořit nejde. Ti ze screenshotů patří k původním obyvatelům Podivína.
Taková volnost existuje vlastně pouze u tvorby obličeje postaviček. Pokud jde např. o účes, líčení nebo oblečení (a tentokrát určujete všechny typy, tedy nejen to všední, ale i společenské, sportovní, spodní prádlo nebo plavky), už jste omezeni výběrem z předpřipravených modelů. Těch je ale poměrně dost, zejména u dospělých jedinců. U ostatních generací je paleta poněkud omezenější. Troufám si ale tvrdit, že je to jen otázkou času. Už nyní jsou na stránkách thesims2.com ke stažení různé přídavky a hra je v případě vašeho zájmu prostě vyhledá a stáhne.
Vytvořit můžete libovolně velkou rodinu, případně skupinu spolubydlících, to záleží na vašem rozhodnutí. Poté se vrhnete do určení vzájemných příbuzenských vztahů. Samozřejmě zde platí určitá pravidla, jakože kojenec nemůže být otcem starce, apod. Kromě toho, za samostatnou rodinu se nepovažuje skupina jedinců, mezi nimiž se nenachází ani jeden dospělý. Na druhou stranu, když máte vytvořen pár - muže a ženu, a rozhodli jste se, že budou manželi, můžete jejich potomky nechat rovnou vygenerovat počítačem, který už bere v úvahu zadané vlastnosti rodičů. V průběhu hraní zcela určitě pak na dalších potomcích zaznamenáte, že genetika v The Sims 2 hraje skutečně značnou roli, podobně jako výchova.
• Aspirace, touhy, obavy
Vše výše uvedené se týkalo vzhledu postaviček, ale můžete ovlivnit i jejich vlastnosti, když zvolíte znamení a rozdělíte daný počet bodů mezi rysy osobnosti, jako jsou sklony k plachosti/společenskosti, lenosti/aktivnosti, nepořádnosti/upravenosti apod. To se už ostatně určitě znáte z původní hry. Důležitá věc, která dosud ještě nebyla zmíněna, a která The Sims 2 výrazně odlišuje od jedničky, je to, že každému Simákovi od dospění do věku náctiletého, udělujete tzv. "Aspirace". Jde vlastně o jakési ambice vašich svěřenců, ovlivňující celý jejich další život. Je jich pět typů - aspirace po bohatství, po rodině, po romantice, po vědění a po popularitě.
Kvalita a délka života Simáka je závislá na naplňování jeho tužeb
a obav. Tyto touhy a obavy jsou dány mj. právě volbou aspirace. Simák
s aspirací po rodině, hodně touží například po dítěti (ne zřídka rovnou
po deseti najednou :), po dobrých vztazích v rodině, touží naučit
své dítko chodit, mluvit, atd. Touhy Simáka s aspirací po romantice
jsou pro změnu často dosti promiskuitní. Chce se často milovat, ať
už se svým partnerem, nebo někým jiným, nejlépe s několika různými
milenci, přičemž pohlaví nehraje roli. Ve hře jsou totiž možné i sňatky
homosexuálů, kteří mohou získat dítě pouze adopcí a vybrat si, zda
ho chtějí ve věku kojence, batolete i malého školáka. Ale to jsme
trošku odběhli.
Takový Simák-záletník si dokonce někdy rád diktuje, kde by k milostnému
spojení mělo dojít, jestli v posteli, ve vířivce anebo dokonce na
veřejnosti (např. ve zkušební kabince v obchodě). Jeho obavy pak často
spočívají v odmítnutí, případně přistižení při nevěře. Má-li Simák
přiřazenu aspiraci po vědě, touží pro změnu po setkání s duchy, ufony,
anebo také být zachráněn před smrtí, a jiné podivnosti.
• Naplnění základních potřeb postavy
Obecně lze říci, že budou-li se plnit obavy Simáků, ukazatel aspirace bude klesat a život postavičky zkracovat a dramatizovat, zvlášť v kombinaci se slabým ukazatelem nálady, který pro změnu odráží celkové naplnění základních potřeb (hlad, únava, čistota, společenské vyžití, spokojenost s prostředím, atd.). To pak můžete Simáka dohnat až k šílenství, přechodnému nebo trvalému, to záleží na dalším postupu. V každém případě, když vaše postavička zešílí, navštíví ji jedna z řady NPC, které se ve hře vyskytují - z nebe se snese speciální Simácký psychiatr, aby určil, jak hodně je to s vámi špatné. Nacházíte-li se pouze ve špatné životní situaci, náladu máte pod psa a nic vám nedaří, ale o šílenství se ještě nedá mluvit, dočkáte se třeba i růžového zajíčka, který bude ochotně snášet veškeré vaše projevy hněvu i lítosti.
Naopak naplněním tužeb svých Simáků zajistíte jejich plnohodnotný a dlouhý život. Od teenagerského věku, kdy už stanovíte jejich aspiraci, navíc za splnění každé touhy získáte body, které budete moci proměnit za zvláštní objekty se speciálními funkcemi, jejichž používání však může mít na Simáky s nízkou aspirací neblahé vedlejší účinky. Jde například o přístroj na přípravu chytrého mléka pro batolata, po kterém se rychleji učí novým věcem, stromeček produkující simoleony, elixír mládí, aj.
• Nastěhování, vybavení nebo stavba domu
Hotová rodinka je tedy připravena pro nastěhování do nějakého vámi vybraného domu. Základní jmění je vždy 20 tisíc simoleonů, takže zpočátku rozlet příliš velký není. Některé domy zahrnují základní vybavení (záchod, sprchu, kuchyňskou linku), jiné ani to ne. Původní domky jsou imitací typických stavebních stylů. Zakoupit si ale můžete i prázdnou parcelu a vystavět na ní vlastní baráček. Ten nyní může mít v podstatě až pět pater, která lze využít jako obyvatelné prostory, samozřejmě když počítám i sklep a podkroví.
Stavební možnosti v The Sims 2 se ale odlišují od jedničky i v jiných věcech. Například v tom, že lze dveřmi nebo oknem vybavit i příčnou zeď. Katalogy, ze kterých si můžete vybrat povrch pro podlahy i zdi, jsou obsáhlejší, zato zahradu budete mít chudší (alespoň do příchodu nějakého datadisku). Stromy jsou však větší a proporcionálně realističtější. Kromě toho, není-li povrch parcely zcela rovný, nemusíte sáhnout ihned po bagru, vyřešit to lze také pěknou podezdívkou a schůdky.
Možnosti vybavení vašeho domova jsou rozhodně rovněž zajímavější než kdy předtím. Všechny objekty jsou až na některé řídké výjimky (růžový plameňák) nové a jejich česká pojmenování stejně šílená (ne-li šílenější) jako anglická. Hlavně vás určitě potěší, že při koupi dostanete u mnoha z nich na výběr z několika barevných variant. U některých může jít i o kombinace, jako např. u postelí, kde si jednak zvolíte barvu pelesti a pak i povlečení. Novinkou je funkce kapátka, s jehož pomocí snadno odhalíte vzorovou kombinaci dříve zakoupeného nábytku, pokud k němu hodláte pořídit ještě další. Skvělá je také možnost za drobný poplatek změnit původní výběr, opět lze jako příklad uvést povlečení na posteli.
Ať už se ale pustíte do konkrétního vybavování nebo stavby domu, je třeba říci, že ač toho s 20 tisíci mnoho nezmůžete, rozhodně se vám oproti jedničce podaří zajistit alespoň slušný základ pro svou rodinu. Pořizovací ceny jsou, zdá se, podstatně lépe vyváženy. Kromě toho, Simáci si dokáží poměrně rychle vydělat dost peněz, takže zvelebování hnízdečka může bez problémů neustále pokračovat. Samozřejmě v případě, že hovoříme o takové normální rodince, řekněme tak čtyřčlenné. Na barák pro desetičlennou famílii byste s 20 tisíci vystačili těžko. Takové extrémy pak vyžadují speciální řešení, např. v podobě cheatu na peníze.
• Život Simáka pod drobnohledem
Dá se říct, že průměrně se Simáci dožívají asi tak okolo 70 herních dní. Tedy pokud hrajete konstruktivně a ne destruktivně, to pak může být velmi krátký proces. Vezmu-li to úplně od začátku, první a zároveň nejkratší etapou jeho života je ta kojenecká, která následuje po několikadenním těhotenství provázeném ranními nevolnostmi, jež mohou ale nemusejí vyvrcholit znečištěním záchodové mísy.
Jako kojence ještě nemáte Simáka možnost přímo ovládat, ale podle jeho projevů lze celkem jasně určit, co mu právě chybí a jeho potřeby naplnit přes jakéhokoliv dospělého nebo náctiletého jedince. Vlastně mu jde jen o krmení z láhve, přebalování, mazlení, hraní a spaní. Vším tím se zároveň upevňují vztahy s jednotlivými členy rodiny, kteří o prcka pečují, stejně jako je tomu u všech postaviček při vzájemné komunikaci. Přechod do dalšího, už delšího období, kterým je věk batolete, vám hra oznámí den dopředu a napoví vám, že byste mohli připravit oslavu narozenin. Tak se děje s malými rozdíly pokaždé, když váš svěřenec přichází do další životní etapy.
Jako batole už Simáka ovládat můžete, ale samozřejmě, že možnosti nejsou nijak široké. Když se nacházíte mimo postýlku, můžete se s ním batolit po podlaze a zkoušet na sebe poutat pozornost nebo se dožadovat řevem a vztekáním jídla. Když jsou k dispozici hračky pro batolata, můžete mrně nechat už v takhle útlém věku zdokonalovat své schopnosti (kreativitu, charisma, aj.). Dospěláci mohou z batoletem také dělat více akcí než s kojencem. Mohou ho například učit chodit na nočník, mluvit nebo chodit, mazlit se a hrát si s ním, anebo mu předčítat knížku. Jak bylo uvedeno už výše, důležitou roli ve hře hrají obavy a touhy každého Simáka a začíná to právě v batolecím věku.
Uživatelské rozhraní, který není nepodobné tomu z prvního dílu, vás o všech záležitostech přehledně informuje. Touhy batolete přitom ještě nemají nic společného s těmi výše popsanými určujícími aspiracemi, i když zrovna tak ovlivňují jejich ukazatel. Zpravidla jde malému Simáčkovi hlavně o věci jako naučit se chodit nebo mluvit, nechat se zlechtat některým z rodičů, dobře vyrůst apod. Obavy se také odvíjejí od ještě nerozvinutého rozhledu batolete. Ranit je totiž může např. smrt některého z blízkých členů rodiny, jejich nezájem apod.
• Od kojence až po starce
Přechod do dalších životních období je velkou událostí, stejně jako porod dítěte (příp. dětí, jsou možná i dvojčata) nebo smrt starce, případně smrt zapříčiněná nehodou, ale tu lze ještě za určitých okolností odvrátit. V každém případě se všichni srotí, aby se na to podívali. Tedy pokud zrovna nevykonávají nějakou činnost, která to neumožňuje. Narozeniny může provázet i oslava s dortem a hosty. Sfouknutí svíček dortu automaticky vyústí v přeměnu Simáka do nové, dospělejší podoby. Ovšem v případě batolete, kterým jsme skončili, je sfouknutí svíček ještě pasé, to si bude moci užít až ve věku dítěte, který následuje a skýtá opět mnohem více možností. Především, dítě už je vesměs samostatné, pomáhá s úklidem (ale nemůže se starat o mladšího sourozence). Také chodí do školy, resp. mělo by. Samozřejmě vám nic nebrání v tom, abyste vyzkoušeli vychovat dítě tak, že mu budete školu znemožňovat. Sami uvidíte, co se bude dít...
Jakmile se dítě dostane do věku náctiletého, nastane zlom. Určíte jeho aspiraci a tedy i směr dalšího rozvoje jeho osobnosti. Náctiletý už může vedle návštěvy školy začít také pracovat. Je to jen brigáda na pár hodin, ale nějaký ten simoleon z toho do rodinného rozpočtu kápne. Pubertální Simák už může sám mimo domov a začít navazovat kontakty a známosti a plně rozvíjet své schopnosti skoro jako dospělý. Také se může postarat o své mladší sourozence. Hned jak ale Simák úplně dospěje, může si najít své vlastní bydlení a vzít s sebou i některé další členy rodiny. Může si najít práci na plný úvazek a začít budovat kariéru, založit vlastní rodinu a začít nový život dle svých vlastních představ, resp. podle představ vás hráčů.
Abychom tuto kapitolu nějak zakončili, tak ještě zbývá etapa stařecká. Když má Simák to štěstí a přes všechny nástrahy života se jí dožije, může se rozhodnout, zda zůstane v práci a bude dál vydělávat pořádné peníze, na které se stihl během předchozího života dostat a budovat dál kariéru. Anebo odejde do důchodu a spokojí se s minimem, byť pravidelným. Případně pak můžete zkusit ještě nějakou tu brigádku, sice bídně placenou, ale jen na pár hodin denně.
Starý Simák už také hůře vylepšuje své schopnosti, je čím dál pomalejší, rychleji se unaví a potřebuje na každém kroku záchod. Když se jeho čas nachýlí, přijde si pro něj zubatá s kosou a tentokrát ji neukecáte, jako když si přijde pro někoho, kdo umírá na následek nějaké nehody (např. když dojde ke zkratu při opravě spotřebiče). A když už jsme u té smrti, pak je třeba zmínit, že se můžete setkat i s duchem zemřelého Simáka. Mě se dokonce podařilo mít v jednom domě hned tři a to pěkně vzteklé. Kdykoliv se jim zachtělo, chodili po domě, bouchali dveřmi, nahlíželi do lednice, děsili děti a vůbec se jim pořád něco nelíbilo. Jejich přítomnost doprovázely strašidelné zvukové efekty, které vás ani na okamžik nenechali na pochybách, oč jde.
VIDEOUKÁZKY PŔIMO Z HRANÍ
|
Pro zpestření a lepší představu o hře jsme
pro vás pořídili i několik filmečků (jsou v DivX
kodeku) zachycujících některé zajímavé herní situace:
1) První z nich (2 MB) znázorňuje zasnoubení Simačky se Simákem. Některé takové zvláštní životní situace, které se pak zapisují do paměti Simáků jako vzpomínky, jsou doprovázeny podobnými cut-scénami. Kdybyste se mimochodem divili, proč se na konci nad Simačkou zobrazují záporné hodnoty aspirace, je to proto, že v zasnoubení se se Simákem spočívala její obava, ne touha. Mimochodem zelený opar okolo muže značí jeho maximální možné znečištění. Prostě dost smrdí. Rvačka, kterou v tomto videu můžete také vidět, je však výsledkem delšího působení negativních vlivů a sporů mezi oběma partnery, vyprovokovaných především tedy jejich destruktivním vedením ve snaze zjistit, kam až naplňování obav a deprivace může vést. 2) Další video (3 MB) je ukázkou vášnivě se líbající lesbické dvojice. Jejich vztah byl natolik vážný, že vedl v láskyplné vyznání a zasnoubení obou žen. Je to důkaz, že hra nediskriminuje a myslí i na potřeby a touhy menšin. 3) Poslední filmeček (7 MB) je seskládán ze dvou různých situací v jednom domě v sousedství zvaném Podivín, které je obýváno "lidmi" z vesmíru. Video však demonstruje zejména spontánní hru a následnou rvačku dvojčat-sirotků, vlastních neteří zelené ženy (narodily se ze spojení její sestry a pozemšťana, po kterém zdědily barvu kůže). Nakonec uvidíte neopatrnou opravu spotřebiče, která jen tak tak mohla vést ke smrti technicky málo zdatné Simačky. Naštěstí byla žena silná a přežila, jen potřebuje pořádnou koupel. |
• Neuvěřitelná
škála herních možností
The Sims 2 skýtá skutečně neuvěřitelné množství úžasných možností,
co s postavičkami všeho věku podnikat, což je navíc zpestřeno nebo
spíše doplněno naprosto úžasnou 3D grafikou, kombinující realismus
s lehkou nadsazeností - Simáci jsou v podstatě velmi realističtí,
přesto mají určité kouzlo postaviček z Disneyovek. Velmi volná kamera
(nastavit lze ale i standardní pohled z prvního dílu) hráčům umožňuje
číst reakce Simáků přímo z jejich tváří. Dokonalost pak korunují často
velmi vtipné a přesto nepřehnané, zato vysoce detailní animace všech
možných situací. Za zmínku určitě stojí i typicky nekonfliktní hudební
doprovod na pozadí, stejně jako trefné zvuky doprovázející různé činnosti
nebo situace. Z rádia na vás kromě toho tentokrát může hrát rock,
pop i techno nebo hip hop, latinskoamerické rytmy, aj.
Tím, že Simáci rostou a dospívají, hra získala zcela nový rozměr a
je díky tomu velmi dynamická (dospívání lze ale také vypnout). Protože
byla upravena i rychlost toku času, dá se během jednoho dne zvládnout
tolik věcí, téměř jako ve skutečném životě. Pestrost a propracovanost
jsou v případě tohoto titulu velmi slabá slova. V podstatě nikdy mě
nesužoval pocit, že by se něco příliš často opakovalo. Právě naopak.
Člověka to nutí neustále objevovat a zkoušet nové věci a každou chvíli
vás něco překvapí nebo přímo rozesměje. Hra také umožňuje zapnout/vypnout
dokonce i svobodnou vůli Simáků, takže můžete sami určit, do jaké
míry se o ně chcete starat.
Jeden z prvních trailerů na The Sims 2
Nepřehlédnutelný význam pro kvalitu hry má i to, že velká většina
objektů je aktivní součástí děje, čímž chci říct, že nejsou pouhou
dekorací, ale lze s nimi/na nich podnikat různé věci. Postel už kupříkladu
neslouží pouze ke spaní. Můžete si na ní i odpočinout, přečíst knížku,
nebo snít. Odpočívají-li pak manželé na své manželské posteli současně,
mohou si přitom nejen povídat, ale třeba se i pomilovat, pokusit se
mít dítě, anebo se pouze pomazlit. Navíc, máte-li kdykoliv během hraní
pocit, že by to chtělo změnit image některého Simáka, stačí pořídit
zrcadlo a pohrát si s účesem nebo nalíčením. U zrcadla jinak můžete
trénovat jak rétoriku tak romantiku a vylepšit tak své charisma, díky
čemuž získáte lepší vliv na své okolí.
Život Simáků je vůbec po všech stránkách variabilnější, interakce zajímavější a rozmanitější (mohou se vřele milovat i nenávidět). Musím se přiznat, že mě příjemně překvapilo, že tvůrci nezapomněli ani na věci jako nemoci (chřipka, otrava jídlem, apod.), jejich projevy a nakažlivost, akné v pubertě (můžete jej ošetřit krémem), dovolená, zajištění obědů a jiných potřeb v zaměstnání a zejména pak také na to, že lednice není nevyčerpatelný zdroj zásob, takže je třeba čas od času nakoupit. Nákup lze mimochodem uskutečnit několika způsoby. Buď si objednáte dodávku telefonicky nebo přes internet, přičemž ale zaplatíte 50 simoleonů za dopravu, anebo si zajedete nakoupit osobně, takže zaplatíte minimálně za taxík tam a zpět, zato si navíc ještě můžete užít i nějakou zábavu.
• Dělání, dělání, všechny smutky zahání... jen se to musí umět
Nakousli jsme zaměstnání a zde je třeba říci, že ačkoliv se někdy objevovaly informace, že Simáky půjde doprovázet i tam, není tomu tak. Vůbec to ale nevadí, pracovní hodiny a dny členů rodiny se jen zřídka shodují, takže je stále co dělat. Určitým a velmi rafinovaným způsobem stejně ale můžete ovlivnit, jak se bude vyvíjet kariéra vašeho svěřence. Čas od času se totiž na obrazovce ukáže okno, které vás bude informovat o situaci v zaměstnání vaší postavičky a nechá vás rozhodnout, jak má postupovat. Vaše volba může znamenat postup, stejně jako pád, ztrátu pracně vydobytých bodů schopností a frustraci Simáka. V každém případě jde ale o velké oživení a člověk má pocit větší účasti na tom, co se s jeho virtuální osůbkou v době jejího zaměstnání děje.
Navíc, pokud si v práci povedete hodně dobře, získáte ocenění v podobě nějakého zařízení, které může vaše pracovní schopnosti ještě zdokonalit anebo může posloužit, když se rozhodnete dát lekci někomu z blízkých. Jde třeba o detektor lži, trenažér na operování, speciální boxovací pytel, aj. Co z toho získáte, záleží na profesi, kterou jste si vybrali. Těch je zde několik typů, od flákače, kde se moc nepředřete, přes policistu, vojáka nebo zdravotníka, až po vědeckého pracovníka či politika.
• Zákon akce a reaxe v praxi
Všechno, co podniknete, se počítá. V podstatě téměř na každou akci je připravena nějaká reakce. Když bude váš Simák hodně jíst, viditelně ztloustne. Když ho pak necháte cvičit, můžete ho vytrénovat do atletické postavy. Vylepšovat fyzičku už navíc nemusíte pouze na drahém posilovacím stroji nebo v bazénu. Můžete si zacvičit také u televize nebo rádia, někteří Simáci také cvičí jógu. Ale zpět k jídlu. Jíst to, které dlouho stálo a vznáší se nad ním už i hejno much, se nevyplácí - může z toho být nepříjemná otrava nebo přinejmenším plynatost (doprovázená typickými projevy).
Příprava jídla na druhou stranu automaticky zdokonaluje vaše schopnosti vařit. Jsou-li slabé, můžete pokrm spálit, případně zapříčinit požár, jsou-li výborné, nemusíte se obávat pozvat ředitele prestižní školy a pohostit ho tak, že nebude váhat vaše dítka přijmout do svého ústavu. Kromě toho, menu se liší podle denní doby a se zkušenostmi se rozšiřuje. Ráno můžete připravit cereálie, ale i palačinky nebo omelety, v poledne třeba kotlety a k večeři makaróny aj. Je toho mnoho, co by se zde dalo vyjmenovat, ale pro to zde už není prostor. Po těch zhruba dvou týdnech hraní se mi stejně zdaleka nepodařilo objevit všechny možnosti, které hra skrývá. Zato se mi však podařilo narazit i na pár nedostatků...
• Nikdo není dokonalý
Po několika málo hodinách hraní The Sims 2 by člověk řekl, že jde o hru, která nemá chybu a svým zpracováním by si zasloužila hodně přes devadesát procent hodnocení. Ovšem po delším testování, dalším budování, zakládání a rozšiřování rodin, se přeci jen začaly objevovat nejdříve drobné a pak poněkud horší nedostatky. První chyba, která se vloudila do života mých Simáků, byl defekt s hrou šipky. Objekt se jakoby zasekl, nešlo s ním vůbec nijak pohybovat, natož ho prodat, protože hra neustále hlásila, že jej někdo používá, přestože tomu tak nebylo. Simáci chodili i tak hrát šipky dál, ale stavěli se mimo ně a chovali se přitom dost podivně.
Další, už horší problém nastal, když se mí dva Simáci - manželé měli pomuchlovat ve speciální vířivce získané za aspirační body. Oba v ní "zamrzli" a vůbec nijak nereagovali, ani po restartu hry. Přitom svět okolo nich běžel dál a jejich dítko šlo ovládat normálně. Problematický se zdá být i objekt plyšového medvěda, přes kterého Simáci mluví k jiným Simákům. Tato hračka se neustále přenáší a prakticky v každé rodině, do které byla zakoupena, došlo ke stejnému efektu. Simáci měli při jeho použití jakoby zlámané a zcela vyvrácené ruce a medvěd se vznášel ve vzduchu daleko od nich. Ovšem kromě zasekávání objektů může dojít i k zasekávání zvuků. Mě se to stalo u auta na dálkové ovládání, které vrčelo i přes to, že už bylo dávno prodané, což poněkud znepříjemnilo další hraní.
Postupem času, čím víc toho hra obsahovala nového (rodiny, domy, atd.), se seznam problémů rozšířil. Například, při tvorbě úplně nového sousedství, vše fungovalo dobře až do chvíle, kdy se začalo stavět na obecním pozemku. Nikdy se mi zde nepodařilo nic dostavit, přestože v tomto ohledu v původních třech sousedstvích vše fungovalo naprosto bez problémů. Hra se prostě v různém stádiu stavby při nahodilých úkonech úplně zhroutila. A to nesčetněkrát, takže mé nové sousedství je dosud vlastně bez obchodů a rekreačních center.
Asi poslední, zato asi nejnepříjemnější série chyb postihla po delším hraní celou jednu rodinu. Nejdříve nebylo možné přebalovat dítě, pak se k tomu přidalo to, že nebyla doručena objednávka potravin ani pizzy a další objednávku již nešlo provést. Poslíčci, kteří to měli na starost se nicméně zničehožnic objevili v mém domě, několik dní plavali v bazénu, odmítali všechny akce na ně směřované a pak si jen tak zamávali na kameru a zmizeli jako pára nad hrncem. Vyvrcholením nešvarů ale bylo, když se vše najednou přestalo plynule hýbat. Postavy na obrazovce se pohybovaly příšerně pomalu a trhaně. Kdyby k tomu došlo při nějaké párty, kdy by se v domě vyskytovalo větší množství postav, anebo při návštěvě nějakého obchoďáku, vzhledem k nárokům hry by mě něco takového nepřekvapilo. Ale nic takového se nedělo. Nakonec pomohlo až vystěhování rodiny, zbourání domu a nastěhování do nového. Naštěstí už se chystá patch, do jeho prý máte zkusit řešit problémy aktualizací ovladačů pro grafickou kartu.
Jinak když už je řeč o nedostatcích, pak se nějakých pár našlo i v českém překladu. Ve většině případů šlo o chybějící nebo přebývající písmenka ("pohovat dítě", "itrína", aj.), takže nejde o nic vážného. Zvlášť vzhledem k množství textů, které se ve hře vyskytují. Vlastně musím zkonstatovat, že mě kvalita překladu příjemně překvapila, i způsob, jakým se překladatelé poprali s poněkud zvláštními a pro sérii The Sims typickými výrazy.
• Hardwarové nároky
Systémové nároky nejsou zanedbatelné. Navíc s narůstající dobou hraní zcela evidentně rostou. Vaše nervy bude silně pokoušet nekonečně dlouhé načítaní hry při jakémkoliv přechodu z parcely do sousedství, mezi sousedstvími, apod. Přesto jsou oficiálně uváděny "pouze": procesor 800 MHz, 256 MB paměti RAM, nejméně 3,5 GB volného místa na pevném disku, grafická karta s podporou funkce T&L a nejméně 32 MB paměti RAM. Zmíněna je i poznámka, že jestliže používáte grafickou kartu, která nepodporuje funkci T&L, například kartu Intel Extreme Graphics nebo Radeon 7xxx, je požadován procesor o frekvenci nejméně 2 GHz.
Z vlastní zkušenosti vám mohu říci (testováno na dvou různých konfiguracích), že na uváděném PC byste hru sice možná spustili, ale dlouho nehráli. Doporučit lze proto spíše následující: Pentium 4 2 GHz (příp. Athlon 2200 XP+) nebo lepší, 512 MB RAM a více, GeForce 5700 FX se 128 MB RAM nebo lepší. The Sims 2 jinak ale obsahuje řadu možností, jak hře odlehčit, stačí si trochu pohrát s nastavením grafických voleb, nepřehánět to s množstvím postaviček na pozemku apod.
• Podtrženo a sečteno
The Sims 2, i přes těch pár výše uvedených nedostatků a vysoké nároky na počítač, rozhodně doporučuji každému, kdo už propadl kouzlu původní hry. Je to titul, který má za svou pořizovací cenu co nabídnout a rozhodně vás nebo vaše děti zabaví alespoň na dalších pět let, než Maxis vyčerpá všechny nápady v datadiscích a přijde s The Sims 3. V tuto chvíli však vážně pochybuji, že by případné další pokračování dokázalo nahradit The Sims 2 tak, jako se jí podařilo nahradit to první. Velkým plusem je samozřejmě lokalizace, zvlášť, když je povedená. The Sims 2 dokonale podporuje také fanouškovskou komunitu. Hráči mohou ve hře pořizovat obrázky, ale i filmečky, vytvářet alba, složité příběhy a sdílet je spolu přes internet, stejně jako mohou sdílet i své postavičky, celé rodiny, domy, objekty či sousedství.
SIMS
(Myš, 15. 12. 2008 17:31)